Over Dick Tasma

 

Dick

 

 

Beeldend kunstenaar Dick Tasma (1951 Heerlen – 2013 Nijmegen) hield van zijn werk, van verf en van symboliek. Zijn werk was zowel abstract als figuratief, wat hij zelf ‘zoeken tussen twee oevers’ noemde: “Ik zie mijn schilderen graag als varen over een rivier; de ene oever is de abstracte kant, de andere de figuratieve van het schilderen. Ik drijf daartussen, dan weer naar links en dan weer naar rechts. Ik zoek de oevers af en zie de weerkaatsing ervan in het oppervlak: nu eens helder dan weer troebel. Steeds weer probeer ik de onderliggende betekenissen te ontwaren in de diepte van het water.”

 

 

 

 

Uit: “TEKENS AAN DE WAND: oeroude wijsheden in Dick Tasma’s draagbare muurschilderingen.”

“Uit bontgekleurde doeken doemen rijen vazen op, ontvangen majesteitelijk gezeten figuren gasten en gaven of denderen prehistorisch ogende dieren voorbij. Vele verhalen ontvouwen zich, opgebouwd uit even zo vele lagen verf; transparante en minder transparante. We maken kennis met het werk van de Nijmeegse kunstenaar Dick Tasma (1951). De verflagen nodigen ons uit om deze als een archeoloog te ontrafelen. En archeologie, zo leerde Indiana Jones ons wel, is spannend.”

“Dick Tasma houdt van verf. Zonder vooropgezet plan schildert hij door en door: soms moet hij zichzelf een strikt halt toeroepen als de lagen zich blijven opstapelen. Maar alles wat eronder zit, slechts vaag of helemaal niet zichtbaar, speelt wel degelijk een rol. Alleen al door het effect dat het op de huid van het schilderij heeft.”

“… we kunnen hem bijna als neo-symbolist typeren.”

“De kunstenaar noemt zijn werk letterlijk ‘archeologie voor de ziel’. De oude voorwerpen zijn niet als bij Toorop een optelsom van antieke citaten. Dick Tasma destilleerde juist de essentie van antieke kunst en toont een archeologischer beeld dan de archeologie.”

“De thematiek volgt de symbolisten, zij het dat Tasma zijn eigen vormentaal ontwikkelde. Waar Khnopffs en Toorops werk als een symbolische cryptogram met interpretaties ontsloten moet worden, kiest Tasma voor een toegankelijker taal. De antieke citaten, van vazen tot mensen, zijn ingedikt tot een essentiële vorm. Uit diverse beelden, die iedereen inmiddels kent, ontstaat een oerbeeld. Deze worden als een optelsom in één schilderij ondergebracht, als draagbare muurschilderingen. Dick Tasma heeft veel te vertellen. Niet in een enkelvoudig schilderij, maar als tekens aan de wand.”

Liesbeth Grotenhuis
curator van de kunstcollectie van Gasunie
Groningen 2004

 

Opleiding
1970 – 1975: Akademie TilburgDick

Tentoonstellingen 1995-2010 (selectie)
Art Twente, Galerie Nijehove
Contemporary Dutch Art ll, Bonefro (I)
Die Alte Feuerwache, Eichwalde Berlijn (D)
Galerie BMB, Amsterdam
Galerie Böhner, Mannheim (D)
Galerie De Pol, Pannerden
Galerie De Verbeelding, Baarle Nassau
Galerie Forte, Lent
Galerie Gadiot & Mas, Rotterdam
Galerie Gut, Sankt Moritz (Z)
Galerie Inex, Wijchen
Galerie Kappelhoff, Emmerich (D)
Galerie Lambèr, Valkenswaard
Galerie Mosa Art , Katwijk
Galerie Nijehove, Diepenheim
Galerie REM, Jabeek
Galerie Stills, Nijmegen
Gasunie, Groningen
Grote Kerk, Emmen
H.A.F., Den Haag
HAN, Arnhem
HanzeArt, Lübeck (D)
Isselborgh, Gorssel
Kerkje van Velp, Velp Grave
Kunstbeurs, Osnabrück (D)
Kunstbeurs, Rotterdam
Kunsthaus Goldstrasse, Duisburg (D)
Mosa Art, Katwijk a.d. Maas
Museum Petrushuis, Gennep
Open Ateliers Krayenhoffkazerne, Nijmegen
Stadhuis, Heerlen
Sonsbeek Villa, Arnhem
Raiffeisenbank, Emmerich (D)

Werk in bezit van    
Stichting Mecenaat Moderne Kunst, Breda
Bernhard Lievegoed Kliniek, Bilthoven
St. Radboud Ziekenhuis, Nijmegen
Canisius Wilhelmina Ziekenhuis, Nijmegen
St. Maartenskliniek, Nijmegen
Palliatief Centrum Rivierenland, Tiel
Ohra, Arnhem
Crematorium Jonkerbos, Nijmegen
Raiffeisenbank, Emmerich (D)
Hogeschool Arnhem Nijmegen, Nijmegen
Gasunie, Groningen
Roche Farmacie, Almere
diverse bedrijfs- en particuliere collecties in binnen- en buitenland.